streda 3. mája 2017

Nová zeleň / New greenery

Neviem či to bolo všadeprítomnými inšpiráciami na farbu roka Greenery alebo dlhou zimou ale s príchodom jari mi začali akútne chýbať zelené rastlinky. Pri stave - jeden kus vianočnej ruže a dva vianočné kaktusy, sa niet čo čudovať... Tento biedny stav si sama pred sebou ospravedlňujem nasledovne  - po prvé mám byt orientovaný na sever, čiže nemôžem kúpiť nič čo má rado slnko. Po druhé  napriek severnej strane je u mňa pomerne suchý vzduch a v lete pekelne horúco (čo je asi dôvod, že už som zabila dva kusy brečtanu, ktorému by sa malo na severnej strane dariť). Problém tretí - burunduk; ak bývate v domácnosti s týmto zvieratkom treba počítať s okamžitým vyhrabávaním hliny ak je rastlinka na prístupnom mieste - takže nič na parapetách, nič na zemi, nič na stolíku...no a inak veľa miest neostalo.
Burunduk si už niekoľko týždňov užíva život v novej rodinke a pre mňa nastal čas urobiť niečo s biednym stavom rastlinstva . Po radu aké druhy vybrať som si napísala do časopisu Záhradkár a tu je odpoveď:
Vyberať treba druhy, ktorým vyhovuje polotieň až tieň. Zväčša sú to nekvitnúce rastliny, teda tie, ktoré sú okrasné hlavne listami. Skúste napríklad begóniu kráľovskú. Dnes už existuje viacero rôzne sfarbených odrôd. Nenáročná je aj maranta rebernatá, sansevieria, difenbachia, nefrolepka, zelenec a, samozrejme, bytová klasika - lopatkovec. Medzi mierne náročnejšie patrí hypoestes, adiant... Skúsiť môžete pestovanie bromélie. Dariť sa u vás určite bude aj zamiokulkasu, brečtanu, potosovcu, filodendronu...

Názvy mi veľa nepovedali tak sa išlo googliť :). Begóniu som rýchlo vylúčila, tú si pamätám z detstva a nikdy sa mi nepáčila. Rovnako dopadli sansevieria (po slovensky "svokrin jazyk") a maranta rebernatá
Tento drobček meria v priemere iba 6 cm a priniesla som si ho z marcovej návštevy Ikey. Trochu som sa obávala ako zvládne spiatočnú cestu, lebo nebolo práve najteplejšie ale zdá sa že to zvládol v pohode a darí sa mu i keď to nie je rastlinka z môjho "severného" zoznamu:). Teraz iba ľutujem, že som mala plné ruky a nevzala si rovno 3 kusy, mohla som si urobiť podobný aranžmánik ako vidíte nižšie.
ikea
Lopatkovec bol prvým prírastkom zo zoznamu rastlín, ktoré sa hodia do interiérov orientovaných na sever (to mimochodom aj brečtany a už som zabila dva :( ). Klopem na drevo, lebo ho mám už cca 3 týždne a zatiaľ žiadnu ujmu nebadám:). Kvetináč tiež z Ikey.

Muehlenbeckia sa volá táto krehotinka do, ktorej som sa už dáááávno zamilovala na prvý pohľad. Bežne ju predáva iba Ikea a odtiaľ som ju aj dostala ako darček od brata. Bohužiaľ cesta domov cez celé slovensko jej vôbec neprospela a uhynula mi do 3 dní :(. Na moje veľké prekvapenie som ju objavila pred 2 týždňami v Tescu! Počasie vonku bolo prijateľné a tak putovala rovno do košíka....a zatiaľ sa jej darí a veselo naťahuje lístky smerom k oknu. Papierový obal bolo dočasné "handmade" riešenie, ale celkom sa mi zapáčil tak asi ostane na trvalo :).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára